WAP->WBMP plaatjes maken in Fireworks 4

In deze les gaan we leren hoe we een Wireless BitMaP (*.wbmp) plaatje kunnen maken. Allereerst heeft U het programma FireWorks 4.0 van Macromedia nodig. Als U dit heeft kunnen we beginnen.

TMMK



1: Het Plaatje

Wat we allereerst gaan doen is een plaaatje maken van 50 bij 20 pixels. Dit lijkt misschien weinig, maar door het zeer beperkte beeldschermpje hoeft het niet veel groter.


2: De settings

We zorgen eerst dat we dit menu krijgen:



Nu veranderen we alle settings, totdat je hetzelfde hebt als hieronder:



Nu zal Fireworks straks begrijpen dat hij hem als een *.wbmp file meot exporteren. Nu gaan we het plaatje maken. We kunnen 2 kleuren gebruiken. Wit en zwart. Dit zijn de enige kleuren die een beeldscherm voor de mobiele telefoon begrijpen. Als je een keer grijs op je scherm hebt gezien, moet ik je teleurstellen. Dit is geen grijs, maar "geditherd" zwart met wit. Dit wil zeggen dat net als op een schaakbord alle puntjes om de beurt, wit en zwart worden. Hierdoor lijkt het alsof je grijs ziet. Jij kunt dit straks ook gebruiken.


3: Het maken

Allereerst moet je gaan bedenken wat er nu eigenlijk op dat plaatje komen moet. Laten we als voorbeeld nemen, dat het een logo word voor webhulpje.nl. We zorgen dat we nu devolgende schermen in beeld hebben:
Dat untitled1.png scherm, kan ook een andere naam hebben. het is de naam van het "werkframe", oftewel, het scherm waarin je je plaatje ziet en in kan veranderen.

Wij kunnen nu het beste de "Pencil Tool" gebruiken. Hiermee kunnen we puntjes, aantippen, waardoor ze zwart worden. Onderaan het "Tools" menu, onder het "colors" kopje, staan de balkjes waarmee je de tekenkleur in kunt stellen. De bovenste is voor de "Pencil Tool". Je kunt deze kleur instellen op zwart (#000000) of wit (#FFFFFF).

Je kunt nu plaatsen op het witte plaatje aan gaan stippen en je eigen plaatje maken. Dit doe je net zolang tot het af is. Ik heb er zelf dit van gemaakt, op precies dezelfde manier als ik in deze les heb beschreven. Dit is het resultaat:



4: Het opslaan

Aangezien je het plaatje niet gewoon via "opslaan als" moet opslaan, bespreek ik het opslaan ook. Je gaat naar:File -> Export Movie

Je krijgt nu een opslaan als scherm. Je vult de bestandsnaam in. De map waarin het plaatje moet komen, en in het balkje onder bestandsnaam moet staan: "Images Only". Als dit niet het geval is, doe je dat. Nu sla je je plaatje op, en daar is je eerste WBMP plaatje uit Fireworks!

Dit was het einde van de les. Je kunt nu alles met FireWorks wat mogelijk is op gebied van WBMP plaatjes.

Veel Leerplezier!




|(\/)(\/)|<



Voor vragen kan je terecht in het forum!!


Copyright © 't webhulpje, Nederland
Alle rechten voorbehouden. Niets van deze elektronische uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever en/of de beheerder van deze website.