In deze laatste les bespreken we onder andere een zeer belangrijk aspect voor U in de toekomst.
Variabelen. Dit zijn een soort van woorden, die je een bepaalde data geeft. Later kun je die weer
oproepen, en veranderen. Voorlopig is het onderstaande voorbeeld als tipje van sluier bedoeld.
TMMK
Timers
Timers kun je gebruiken voor als je pagina erg lang duurt met laden. Zo kun je dan op een pagina
een timer zetten met een boodschap dat de pagina lang duurt, waardoor mensen blijven wachten. Ook
als je een redirect pagina wilt is een timer de oplossing. Een code van een timer:
<!Doctype>
<wml>
<card ontimer="pagina_die_na_het_laden_op_het_beeld_komt.wml">
<timer value="30"/>
<p>laden, even geduld svp</p>
</card>
</wml>
|
De timer value gaat altijd in 1/10 seconde. Nu zou deze pagina 3 seconden blijven staan en dan
wordt de pagina die bij ontimer staat geladen. De ontimer moet zoals je ziet in de <card>
tag staan.
Let bij de <timer> tag op de / op het einde.
Variables
OK, nu het moeilijkste van heel WML 1.1: Variabelen. Dit is een reden om eerst
JavaScript te gaan leren. Als je met variabelen kunt werken, kun je met forms al
gaan beginnen en zal WMLscript ook niet al te moeilijk worden. Voorbeeld:
<card id="card1" title="cijfer voor deze site">
<do type="accept" label="Answer">
<go href="#card2"/>
</do>
<p>
<select name="number">
<option value="accept">1</option>
<option value="accept">5</option>
<option value="accept">10</option>
</select>
</p>
</card>
<card id="card2" title="Answer">
<p>You selected: $(number)</p>
</card>
|
Dit is een vrij ingewikkelde functie, maar ik leg hem zo makkelijk mogelijk uit. Met do kun je
dingen uitvoeren. Als er een optie wordt aangeklikt, wordt je doorgelinkt naar #card2. En met
$(name), in dit geval is de name "number", word de aangeklikte inhoud van die variable
weergegeven.
Dit was het einde van de WML tutorial. Je kunt nu alles van WML. Als je een grotere site wilt,
met nog meer mogelijkheden, lijkt het mij slim om de WMLScript tutorial te gaan volgen. Ik hoop
dat je het erg leuk vond om WML te leren. Probeer nog meer talen, want "Knowledge=Power!".
Veel Leerplezier!
_
|(\/)(\/)|<
Vorige les««/-Terug
naar de WMLsectie-\
Voor vragen kan je terecht in het forum!!
Copyright © 't webhulpje, Nederland
Alle rechten voorbehouden. Niets van deze elektronische uitgave mag worden
verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar
gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door
fotokopieėn, opnamen, of op enige andere manier, zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de uitgever en/of de beheerder van deze website.